Technické pamiatky
Historické mosty - drevený most v Kluknave |
Katalógové číslo: |
218 |
Autor výtvarného návrhu známky: |
Peter Augustovič |
Rytec známky: |
Rudolf Cigánik |
Deň vydania: |
14.9.2000 |
Tlačiareň: |
Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., Česká republika |
Technika tlače: |
rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou |
Náklad známok: |
1 000 000 ks |
|
|
Autor motívu na FDC: |
Peter Augustovič s použitím výrezu z dobovej projektovej projektovej dokumentácie - Projekt mostu na pilotách na rieke Orave, rok 1856 |
Rytec FDC: |
Rudolf Cigánik |
Návrh na pečiatku: |
Peter Augustovič |
Tlačiareň FDC: |
Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., Česká republika |
Technika tlače FDC: |
oceľotlač z plochých platní |
Náklad FDC: |
6 000 ks |
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydalo dňa 14. 9. 2000 príležitostnú poštovú známku "Historické mosty - drevený most, Kluknava" z emisného radu Technické pamiatky s nominálnou hodnotou 6 Sk. Na známke je zobrazený jediný zachovaný drevený krytý most na Slovensku. Bol postavený v roku 1832 v Kluknave, vedie cez rieku Hornád.
Autorom výtvarných návrhov emisie je akad. maliar Peter Augustovič. Rytiny vytvoril akad. maliar Rudolf Cigánik. Viacfarebnú známku o rozmeroch obrazovej časti 33 x 33 mm vytlačila Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., technikou rotačnej oceľotlače v kombinácii s hĺbkotlačou na tlačových listoch po 35 známok.
Súčasne bola vydaná obálka prvého dňa vydania vrátane príležitostnej pečiatky s domicilom Kluknava. Na FDC je výrez z projektu mostu na pilotách na rieke Orave (rok 1856). FDC vytlačila uvedená tlačiareň oceľotlačou z plochých platní jednofarebne.
Známka platila v tuzemskom i medzinárodnom poštovom styku od 14. 9. 2000 do 31. 12. 2008.
Mosty sa podľa použitého staviva členia na drevené, kovové, kamenné, tehlové, betónové a spriahnuté. Na Slovensku sa začali drevené mosty budovať v 13. storočí. Drevo však zostalo hlavným stavebným materiálom do 19. storočia. Z radu pozoruhodných zastrešených drevených mostov, ktoré sa nachádzali na Slovensku sa veľa nezachovalo.
Jediným zachovaným slovenským dreveným krytým mostom je most cez rieku Hornád v Kluknave v miestnej časti zvanej Štefanská Huta. Pochádza z roku 1832. Jeho konštrukcia je 27 m dlhá a 3,4 m široká. Most v Kluknave bol postavený pre dopravu stavebného materiálu na stavbu továrne v Štefanskej Huti. Nikdy nebol vážnejšie poškodený ani opravovaný. Šindľová krytina a bočné debnenie boli obnovené v roku 1932 - práve sto rokov po postavení mostu. V roku 1981 začala rozsiahla rekonštrukcia mostu jeho úplným rozobratím. Kluknavský most je podľa odborníkov nazývaný pýchou slovenských drevených krytých mostov.
|