ČESMAD ponuku rezortu schválil, požiadavky UNASU o zľave z mýta sú nesplniteľné

streda 22. januára 2020

ČESMAD prijal návrh ministerstva dopravy k zľavám na mýte. Potvrdil, že akceptuje ponuku uplatňovať zľavy na všetky kilometre spätne na konci roka. Zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska odmietli oba varianty rezortu dopravy na mýtne zľavy pre nákladné vozidlá. Napriek úsiliu ministerstva dopravy vecne rokovať a urobiť ústupky pri množstevných zľavách na mýtnom, autodopravcovia UNASU odmietajú diskusiu a uprednostňujú radikálne riešenia. Úpravy sadzby a zliav na mýtnom spolu až vo výške 26 percent z mýtnych poplatkov, tak ako žiada UNAS, sú nereálne. Po prepočítaní by objem týchto zliav predstavoval viac ako 30 miliónov eur. Dnes UNAS predložil ďalší návrh, ktorý  by predstavoval až 40 miliónov eur na zľavách na mýtnom. Slovenská republika by sa týmto dostala aj do  rozporu s európskymi pravidlami.   

„Vítam prístup ČESMADU. Ja som sa chcel dohodnúť so zástupcami všetkých autodopravcov. Snažil som sa dosiahnuť kompromis aj s UNASOM, ale nepočúvajú a odmietajú naše argumenty. Ich požiadavky nie sú možné a nemôžeme ich prijať. Žiadajú od nás viac ako súčasná legislatíva umožňuje. Dostali by sme sa do rozporu s európskymi normami o mýte a do problémov s Európskou komisiou. Výraznejšie zľavy by sa negatívne prejavili na údržbe ciest a príprave diaľnic. Toto sú racionálne argumenty, ktoré musia akceptovať, inak ich štrajkové aktivity budeme považovať za predvolebné politické hry. My stále nezatvárame dvere pred UNASOM a naša ponuka zliav, ktorá im bola navrhnutá naďalej platí, “ povedal minister dopravy a výstavby SR  Arpád Érsek.

Únia autodopravcov Slovenska stále žiada aj úplné pozastavenie výberu mýta. Slovenské cesty by potom ale využívali vo zvýšenej miere  najmä zahraniční vodiči, ktorí by tak šetrili na nákladoch a preplnili by naše cesty.

Mýtne sadzby sa vo všeobecnosti pohybujú na úrovni priemeru V4 a nevymykajú sa rámcom okolitých krajín. Dnešný systém zliav predstavuje zľavy v objeme približne  4 milióny eur ročne, na ktorých benefitujú slovenskí dopravcovia na úrovni cca 85%.