Ďalšia súťaž na výber dopravcu bude na trati Bratislava - Komárno

štvrtok 10. októbra 2019

Ministerstvo dopravy spúšťa ďalšiu súťaž na výber železničného dopravcu. Liberalizovať bude železničnú trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Oznámenie o súťaži dnes rezort zverejnil v súlade so zákonom o doprave na dráhach na svojej webovej stránke. V súčasnosti na trati jazdí súkromný dopravca RegioJet. Zmluva vo verejnom záujme mu končí v decembri 2020. Až potom môže na trať nastúpiť úspešný uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich 10 rokov.

„Je to v poradí druhá súťaž, ktorú vyhlasujeme. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania. Ide o veľmi frekventovanú trať, preto verím, že verejná súťaž potvrdí všetky naše zámery a ľudia budú spokojní,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v Európskom vestníku. Potencionálni záujemcovia tak získali  základnú informáciu, aby sa mohli včas pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži bude do 15. novembra od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

Zverejnená výzva

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. Dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky. Nový dopravca by mal trať Bratislava – Komárno začať obsluhovať od 13. decembra 2020, kedy sa končí aktuálne platná zmluva so súkromným dopravcom RegioJet.

Celkom 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá. Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta, pričom každodenné dochádzanie vlakom do práce či škôl sa stáva najrýchlejším a najpohodlnejším spôsobom. V septembri na trati pribudli nové poschodové súpravy, ktoré sú nasadené v najviac frekventovaných časoch. Poskytujú predovšetkým viac miest na sedenie, a tým lepší komfort pre cestujúcich.

Prvú súťaž na liberalizáciu železníc spustil rezort dopravy začiatkom augusta. Záujem o 21-kilometrov dlhú trať Žilina – Rajec prejavili traja dopravcovia.  Po vyhodnotení vstupných podkladov splnili podmienky vstupu do súťaže dvaja z nich. Ministerstvo dopravy im aktuálne poskytlo súťažné podklady na predkladanie konkrétnych ponúk. Zámerom je, aby víťazný dopravca začal obsluhu regionálnej trate od februára 2020. Ministerstvo dopravy verí, že víťaz zatraktívni dopravu vlakmi a cestujúcich bude pribúdať.