Ministri dopravy kontrolovali výstavbu mosta v Komárne

utorok 28. mája 2019

Minister dopravy a výstavy Arpád Érsek spolu s ministrom inovácií a technológií Maďarskej republiky Lászlóom Palkovicsom dnes kontrolovali  výstavbu nového mosta cez Dunaj. Cestný most bude spájať slovenské Komárno s maďarským Komáromom. Spoločný projekt dvoch krajín je financovaný s príspevkom z fondov EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy.

 

„Po minuloročnom miernom meškaní v súčasnosti stavebné práce prebiehajú v plnom rozsahu. Spoločne s maďarskou stranou urobíme všetko preto, aby začal tento most slúžiť verejnosti v budúcom roku,“ povedal minister A. Érsek po obhliadke staveniska na maďarskej aj slovenskej strane.

 

Nový most bude postavený vo vzdialenosti 200 metrov vyššie od existujúceho železničného mosta. V súčasnosti je v Komárne pre osobnú automobilovú dopravu prístupný len Alžbetin most z roku 1892.

 

Nový most bude asymetrický s jedným pylónom s výškou okolo 90 m a závesnými káblami. Momentálne sú vybudované umelé ostrovy pre mostné piliere.  Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi.

Na most nadväzujú príjazdové cesty, ktoré si každá krajina buduje sama. Na slovenskej strane staviame 600 m cestný úsek s dvoma jazdnými pruhmi pripojený k ceste I/63 kruhovým objazdom. Stavebné práce idú v súlade s harmonogramom a ich dokončenie je viazané na hotové mostné teleso.

 

Celkový rozpočet projektu je vyše 117 miliónov eur. Slovensko získalo z fondov EÚ (Nástroj na prepojenie Európy) viac ako 47 miliónov eur, Maďarsko môže počítať s príspevkom vo výške viac ako 52 miliónov eur.

 

Obaja ministri počas spoločného stretnutia podpísali aj Dohodu o vybudovaní mosta v Ipeľskom Predmostí. Výstavbou mosta nad riekou Ipeľ medzi obcami Ipeľské Predmostie a Drégelypalánk sa podporí cezhraničná spolupráca, voľný pohyb osôb za účelom práce alebo štúdia a prispeje sa k celkovému rozvoju dotknutých regiónov.

 

Most bude postavený v mieste pôvodného mosta  zničeného počas 2. svetovej vojny. Most bude určený pre medzinárodnú osobnú a nákladnú dopravu do maximálnej celkovej hmotnosti 3,5t, ale aj pre peších a cyklistov. Predpokladané náklady za Slovenskú republiku budú v celkovej výške 1 276 324 eur. Financovanie výstavby mosta je plánované z programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Slovenská republika - Maďarsko 2014 – 2020, z príspevku štátu a zo zdrojov Banskobystrického samosprávneho kraja.