späť ďalej
Technické pamiatky
150 rokov železníc na Slovensku - parný rušeň
Katalógové číslo:  154
Autor výtvarného návrhu známky:  Dušan Grečner
Rytec známky:  Martin Srb
Deň vydania:  20. 8. 1998
Tlačiareň:  Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače:  rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou
Náklad známok:  2 945 000 ks
Autor motívu na FDC:  Dušan Grečner
Rytec FDC:  Martin Srb
Návrh na pečiatku:  Dušan Grečner
Tlačiareň FDC:  Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače FDC:  oceľotlač z plochých platní
Náklad FDC:  l0 000 ks

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydalo dňa 20. 8. 1998 tri príležitostné poštové známky série "150 rokov železníc na Slovensku" z emisného radu Technické pamiatky:

  • parný rušeň - 4 Sk
  • elektrický rušeň - 10 Sk
  • motorový voz - 15 Sk
Autorom výtvarných návrhov emisie je Dušan Grečner, rytcom je Martin Srb.

Viacfarebné známky o rozmeroch obrazovej časti 23 x 30 mm (na výšku) vytlačila Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., technikou rotačnej oceľotlače v kombinácii s hĺbkotlačou na tlačových listoch po 50 známkach.

Súčasne boli vydané 3 obálky prvého dňa vydania vrátane príležitostnej pečiatky s domicilom Bratislava. Na FDC známky parného rušňa je zobrazený vodný žeriav pre zbrojenie parných rušňov (farba šedomodrá). Obálku vytlačila uvedená tlačiareň oceľotlačou z plochých platní.

20. augusta 1848 priviezol parný rušeň "BIHAR" prvý vlak z Gänserndorfu do Bratislavy, čo je začiatok železničnej prevádzky na Slovensku.

Prvý použiteľný parný rušeň "Locomotion" zostrojený Angličanom George Stephensonom prekonal od jeho vzniku v roku 1814 mnoho zmien. Parné rušne výrazne ovplyvnili pokrok ľudstva. Parnú prevádzku na železniciach Slovenska po 132 rokoch ukončil rušeň 556.036 na úseku Bratislava-Leopoldov 17. 10. 1980. Prevádzku rušňov na Slovensku zabezpečuje Múzejné dokumentačné centrum Železníc Slovenskej republiky.

Zobrazený parný rušeň s označením 310.433 bol vyrobený v roku 1896 v Budapešti. Do roku 1970 jazdil v cukrovare Pohronský Ruskov, v rokoch 1979-1981 bol zreštaurovaný za pomoci nadšencov vo Švermových železiarňach Podbrezová. Bol charakteristickým typom pre umiestnenie dráhy na Slovensku začiatkom storočia. Hmotnosť rušňa je 29 t, dĺžka cez nárazníky 8105 mm, zásoba vody 4,3 m3 a uhlia 1,5 m 3. Konštrukčná rýchlosť 45 km/h, výkon 120 kW.

Známky platili v tuzemskom i medzinárodnom poštovom styku od 20. 8. 1998 do 31. 12. 2008.

FDC
Obsah 1993-2000
Rok 1998
Copyright ©2000 askom