Technické pamiatky 150 rokov železníc na Slovensku - parný rušeň |
Katalógové číslo: | 154 |
Autor výtvarného návrhu známky: | Dušan Grečner |
Rytec známky: | Martin Srb |
Deň vydania: | 20. 8. 1998 |
Tlačiareň: | Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika |
Technika tlače: | rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou |
Náklad známok: | 2 945 000 ks |
Autor motívu na FDC: | Dušan Grečner |
Rytec FDC: | Martin Srb |
Návrh na pečiatku: | Dušan Grečner |
Tlačiareň FDC: | Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika |
Technika tlače FDC: | oceľotlač z plochých platní |
Náklad FDC: | l0 000 ks |
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydalo dňa 20. 8. 1998 tri príležitostné poštové známky série "150 rokov železníc na Slovensku" z emisného radu Technické pamiatky:
Viacfarebné známky o rozmeroch obrazovej časti 23 x 30 mm (na výšku) vytlačila Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., technikou rotačnej oceľotlače v kombinácii s hĺbkotlačou na tlačových listoch po 50 známkach. Súčasne boli vydané 3 obálky prvého dňa vydania vrátane príležitostnej pečiatky s domicilom Bratislava. Na FDC známky parného rušňa je zobrazený vodný žeriav pre zbrojenie parných rušňov (farba šedomodrá). Obálku vytlačila uvedená tlačiareň oceľotlačou z plochých platní. 20. augusta 1848 priviezol parný rušeň "BIHAR" prvý vlak z Gänserndorfu do Bratislavy, čo je začiatok železničnej prevádzky na Slovensku. Prvý použiteľný parný rušeň "Locomotion" zostrojený Angličanom George Stephensonom prekonal od jeho vzniku v roku 1814 mnoho zmien. Parné rušne výrazne ovplyvnili pokrok ľudstva. Parnú prevádzku na železniciach Slovenska po 132 rokoch ukončil rušeň 556.036 na úseku Bratislava-Leopoldov 17. 10. 1980. Prevádzku rušňov na Slovensku zabezpečuje Múzejné dokumentačné centrum Železníc Slovenskej republiky. Zobrazený parný rušeň s označením 310.433 bol vyrobený v roku 1896 v Budapešti. Do roku 1970 jazdil v cukrovare Pohronský Ruskov, v rokoch 1979-1981 bol zreštaurovaný za pomoci nadšencov vo Švermových železiarňach Podbrezová. Bol charakteristickým typom pre umiestnenie dráhy na Slovensku začiatkom storočia. Hmotnosť rušňa je 29 t, dĺžka cez nárazníky 8105 mm, zásoba vody 4,3 m3 a uhlia 1,5 m 3. Konštrukčná rýchlosť 45 km/h, výkon 120 kW. Známky platili v tuzemskom i medzinárodnom poštovom styku od 20. 8. 1998 do 31. 12. 2008. |
|
|
|||
Copyright ©2000 askom |