![]()  | 
					||
| Technické pamiatky 150 rokov železníc na Slovensku - motorový vozeň  | 
				||
| Katalógové číslo: | 156 | 
| Autor výtvarného návrhu známky: | Dušan Grečner | 
| Rytec známky: | Martin Srb | 
| Deň vydania: | 20. 8. 1998 | 
| Tlačiareň: | Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika | 
| Technika tlače: | rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou | 
| Náklad známok: | 1 195 000 ks | 
| Autor motívu na FDC: | Dušan Grečner | 
| Rytec FDC: | Martin Srb | 
| Návrh na pečiatku: | Dušan Grečner | 
| Tlačiareň FDC: | Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika | 
| Technika tlače FDC: | oceľotlač z plochých platní | 
| Náklad FDC: | l0 000 ks | 
| 
							 Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydalo dňa 20. 8. 1998 tri príležitostné poštové známky série "150 rokov železníc na Slovensku" z emisného radu Technické pamiatky: 
 Viacfarebné známky o rozmeroch obrazovej časti 23 x 30 mm (na výšku) vytlačila Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., technikou rotačnej oceľotlače v kombinácii s hĺbkotlačou na tlačových listoch po 50 známkach. Súčasne boli vydané 3 obálky prvého dňa vydania vrátane príležitostnej pečiatky s domicilom Bratislava. Na FDC známky motorového voza je pákové zariadenie k obsluhe zabezpečovacích zariadení stanice (farba tmavohnedá). Obálky vytlačila uvedená tlačiareň oceľotlačou z plochých platní. 20. augusta 1848 priviezol parný rušeň "BIHAR" prvý vlak z Gänserndorfu do Bratislavy, čo je začiatok železničnej prevádzky na Slovensku. Motorizácia železníc na Slovensku začala v osobnej doprave na miestnych tratiach koncom dvadsiatych rokov nášho storočia, na hlavných tratiach v tridsiatych rokoch a pokračovala v päťdesiatych rokoch. Rozsiahlejšia motorizácia v nákladnej doprave začala od päťdesiatych rokov, ktorej predstaviteľmi boli aj motorové rušne T 678.0 a T 679.0. Zobrazený motorový voz M 120.4 bol vyrábaný v rokoch 1930 a 1935 v Tatre Kopřivnice. Vyrobených bolo 89 kusov, posledný bol vyradený z prevádzky v roku 1958. Vežovité stanovište vodiča bolo vyvýšené. Pre zjednodušenie dorozumenia medzi vodičom a dopravnými zamestancami bolo do veže zriadené potrubie s nátrubkami. K motorovým vozom boli vyrobené prívesné vozne vzhľadovo zhodné, zabezpečovali prepravu cestujúcich na vedľajších tratiach Slovenska. Hmotnosť motorového voza bola 12,6 t, dĺžka cez nárazníky 10530 mm, konštrukčná rýchlosť 50 km/h, výkon 74 kW. Známky platili v tuzemskom i medzinárodnom poštovom styku od 20. 8. 1998 do 31. 12. 2008.  | 
				|
| 
						 | 
					![]()  | 
					
						 | 
					||
| Copyright ©2000 askom | ||||