späť ďalej
Technické pamiatky
150 rokov železníc na Slovensku - motorový vozeň
Katalógové číslo:  156
Autor výtvarného návrhu známky:  Dušan Grečner
Rytec známky:  Martin Srb
Deň vydania:  20. 8. 1998
Tlačiareň:  Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače:  rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou
Náklad známok:  1 195 000 ks
Autor motívu na FDC:  Dušan Grečner
Rytec FDC:  Martin Srb
Návrh na pečiatku:  Dušan Grečner
Tlačiareň FDC:  Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače FDC:  oceľotlač z plochých platní
Náklad FDC:  l0 000 ks

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydalo dňa 20. 8. 1998 tri príležitostné poštové známky série "150 rokov železníc na Slovensku" z emisného radu Technické pamiatky:

  • parný rušeň - 4 Sk
  • elektrický rušeň - 10 Sk
  • motorový voz - 15 Sk
Autorom výtvarných návrhov emisie je Dušan Grečner, rytcom je Martin Srb.

Viacfarebné známky o rozmeroch obrazovej časti 23 x 30 mm (na výšku) vytlačila Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., technikou rotačnej oceľotlače v kombinácii s hĺbkotlačou na tlačových listoch po 50 známkach.

Súčasne boli vydané 3 obálky prvého dňa vydania vrátane príležitostnej pečiatky s domicilom Bratislava. Na FDC známky motorového voza je pákové zariadenie k obsluhe zabezpečovacích zariadení stanice (farba tmavohnedá). Obálky vytlačila uvedená tlačiareň oceľotlačou z plochých platní.

20. augusta 1848 priviezol parný rušeň "BIHAR" prvý vlak z Gänserndorfu do Bratislavy, čo je začiatok železničnej prevádzky na Slovensku.

Motorizácia železníc na Slovensku začala v osobnej doprave na miestnych tratiach koncom dvadsiatych rokov nášho storočia, na hlavných tratiach v tridsiatych rokoch a pokračovala v päťdesiatych rokoch. Rozsiahlejšia motorizácia v nákladnej doprave začala od päťdesiatych rokov, ktorej predstaviteľmi boli aj motorové rušne T 678.0 a T 679.0.

Zobrazený motorový voz M 120.4 bol vyrábaný v rokoch 1930 a 1935 v Tatre Kopřivnice. Vyrobených bolo 89 kusov, posledný bol vyradený z prevádzky v roku 1958. Vežovité stanovište vodiča bolo vyvýšené. Pre zjednodušenie dorozumenia medzi vodičom a dopravnými zamestancami bolo do veže zriadené potrubie s nátrubkami. K motorovým vozom boli vyrobené prívesné vozne vzhľadovo zhodné, zabezpečovali prepravu cestujúcich na vedľajších tratiach Slovenska. Hmotnosť motorového voza bola 12,6 t, dĺžka cez nárazníky 10530 mm, konštrukčná rýchlosť 50 km/h, výkon 74 kW.

Známky platili v tuzemskom i medzinárodnom poštovom styku od 20. 8. 1998 do 31. 12. 2008.

FDC
Obsah 1993-2000
Rok 1998
Copyright ©2000 askom