Katalógové číslo: |
186 |
Autor grafickej úpravy známky: |
Martin Činovský |
Autor líniovej rozkresby známky: |
Martin Činovský |
Rytec známky: |
František Horniak |
Deň vydania: |
3. 9. 1999 |
Tlačiareň: |
Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika |
Technika tlače: |
rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou |
Náklad známok: |
3 460 000 ks |
|
|
Autor motívu na FDC: |
ilustrácia Roberta Innocentiho |
Rytec FDC: |
Arnold Feke |
Návrh na pečiatku: |
Martin Činovský s použitím ilustrácie Martina Jarrieho |
Tlačiareň FDC: |
Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika |
Technika tlače FDC: |
oceľotlač z plochých platní |
Náklad FDC: |
l0 000 ks |
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydalo dňa 3. 9. 1999 príležitostnú poštovú známku "Bienále ilustrácií" s nominálnou hodnotou 5,- Sk. Na známke je zobrazená ilustrácia francúzskeho ilustrátora Martina Jarrieho a text Bienále ilustrácií Bratislava.
Autorom grafickej úpravy emisie a líniovej rozkresby známky je akad. maliar Martin Činovský. Rytinu známky vytvoril František Horniak.
Viacfarebnú známku o rozmeroch obrazovej časti 23 x 30 mm (na výšku) vytlačila Poštovní tiskárna cenin Praha, a.s., technikou rotačnej oceľotlače v kombinácii s hĺbkotlačou na tlačových listoch po 50 známkach.
Súčasne bola vydaná obálka prvého dňa vydania vrátane príležitostnej pečiatky s domicilom Bratislava. Na FDC je ilustrácia talianskeho ilustrátora Roberta Innocentiho. Rytinu FDC vytvoril Arnold Feke. FDC vytlačila uvedená tlačiareň oceľotlačou z plochých platní jednofarebne (hnedá farba).
Známka platila v tuzemskom i medzinárodnom poštovom styku od 3. 9. 1999 do 31. 12. 2008.
Diela reprodukované v emisii sú ilustráciami, ktoré medzinárodná porota ocenila na BIB '97. Prehliadky sa zúčastnilo 274 ilustrátorov zo 46 štátov sveta.
Tieto ilustrácie patria k tým dielam, ktoré sa vyznačujú rýdzou výtvarnosťou, nie sú iba transpozíciou textu, ale svedčia o autentičnosti autora. Najmä nositeľ GRAND PRIX BIB '97 Martin Jarrie využíva skutočnosť, že dnešné deti majú novú schopnosť vnímania reality, inú kvalitu vizuálneho vnímania. A preto je im blízky nielen svet rozprávok a bájok, ale aj svet strojov a robotov, ktorý stvárnil so svojráznym humorom a poetikou. Protipólom tohoto "postmodernistického" výtvarného výrazu sú ilustrácie Roberta Innocentiho k Hoffmanovej rozprávke Luskáčik. Elegantné a zdanlivo realistické, prekračujú rámec reality, aby sa svojím výtvarným výrazom priklonili k surrealizmu.
Reprodukované ilustrácie sú iba malou ukážkou rozmanitosti ilustračných zámerov, výtvarných štýlov a techník, ktoré sa tradične na tejto pravidelnej medzinárodnej súťažnej prehliadke originálov ilustrácií pre deti a mládež - Bienále ilustrácií Bratislava - prezentujú už vyše tridsať rokov.
Mgr. Ľudmila Droppová
|