Skočiť na obsah

Dva najdôležitejšie diaľničné projekty úspešne napredujú

piatok 16. mája 2025

Všetky tri úseky kysuckej D3 a posledný nerozostavaný článok na ťahu medzi Bratislavou a Košicami D1 Turany - Hubová pokračujú v príprave. Pri všetkých štyroch úsekoch momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa.

Spolu pôjde o takmer 40 nových diaľničných kilometrov, vrátane druhej rúry tunela Horelica a dvoch nových tunelov Korbeľka a Havran. Kysucká D3 aj D1 Turany - Hubová patria medzi najrýchlejšie postupujúce projekty v cestnej infraštruktúre na severnom Slovensku. Sú jednou z kľúčových priorít rezortu dopravy i Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na projekte kysuckej D3 sa za posledný rok spravilo viac než za celú predchádzajúcu dekádu. Verejné súťaže sú v pokročilom štádiu pri všetkých troch úsekoch: D3 Oščadnica – Čadca, II. profil, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto.

Celá kysucká tepna D3 bude mať 26 kilometrov, povedie od Žiliny po poľské hranice. Celkovo rátame s výstavbou takmer 60 mostov, troch križovatiek a 40 kilometrov protihlukových stien. V rámci výstavby pribudne aj jedno odpočívadlo a nové stredisko správy a údržby diaľnic, ktoré motoristom v regióne zaistí vyššiu bezpečnosť a komfort na spravovaných úsekoch.

Budúci diaľničný ťah na Kysuciach nepomôže len motoristom, ale aj okolitým obciam. Podľa predbežných analýz len pri obci Oškerda ubudne denne 12 000 osobných a 6 000 nákladných áut. Pri ďalších obciach na ceste I/11 sa úbytok pohybuje okolo 7 000 pri osobnej doprave a zhruba okolo 5 000 pri nákladnej doprave za 24 hodín.

Úsek D1 Turany – Hubová bude mať dĺžku 13,5 kilometra a súčasťou budú dva nové tunely Havran (2,9 km) a Korbeľka (5,9 km). Okrem toho sa tu postaví 11 mostov, dve križovatky a aj jedno nové stredisko správy a údržby.

Posledný nerozostavaný článok medzi dvoma metropolami Slovenska výrazne zvýši plynulosť a bezpečnosť dopravy a odkloní tranzit z obcí Kraľovany, Stankovany, Ľubochňa či Hubová. Z celoslovenského hľadiska dokončenie D1 odbremení aj ostatné dnes využívané koridory, napríklad cestu cez Donovaly, Čertovicu či južný ťah pri tranzite z východu na západ a opačne.