Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ministerstvo dopravy SR
  1. Domov
  2. Pre verejnosť
  3. Tlačové správy
  4. Detail

Brusel chce autonómne vlaky, ministerstvo dopravy už urobilo prvý krok

6,5 milióna eur, ktoré máme z eurofondov, použijeme na zvýšenie bezpečnosti vo vlakoch aj na koľajniciach.

6,5 milióna eur, ktoré máme z eurofondov, použijeme na zvýšenie bezpečnosti vo vlakoch aj na koľajniciach.

6,5 milióna eur, ktoré máme z eurofondov, použijeme na zvýšenie bezpečnosti vo vlakoch aj na koľajniciach. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal podpísal zmluvu, ktorou zaistil financovanie projektu moderného vlakového zabezpečovacieho systému (European Train Control System- ETCS) do dvanástich koľajových vozidiel z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

,,Železničná doprava je moja absolútna priorita, každý projekt na zvýšenie jej bezpečnosti, rýchlosti, či komfortu považujem za mimoriadne prínosný. Vďaka eurofondom dokážeme realizovať kroky, ktoré nás približujú k cieľu – teda aby v roku 2030 jazdili v Európskej únii autonómne vlaky. A to chceme dosiahnuť aj na Slovensku,“ uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby

Cieľom tohto projektu je zvýšenie bezpečnosti na železniciach. Inštaláciou systému sa splní povinnosť, ktorá je pri prevádzke vlakov pri väčšej rýchlosti ako 120 km/h. V tejto rýchlosti už nie je možné zastaviť vlak na vzdialenosť, na ktorú dovidí rušňovodič. Preto je snaha zlepšiť bezpečnosť železničnej prevádzky, a to zavedením takého zabezpečovacieho zariadenia, ktoré prenáša informácie o prejazdnosti trate do lokomotívy prostredníctvom snímačov v koľajisku alebo pomocou GSM signálu.

Celoeurópsky používaný systém ETCS dokáže v prípade prekážky automaticky vypočítať potrebnú silu brzdenia tak, aby zastavenie bolo nielen bezpečné, ale aj energeticky efektívne. Takéto zariadenia sú na železničných tratiach ako vysielače (už sú inštalované v správe ŽSR) a ako prijímače v rušňoch – aktuálne projekty ZSSK. „Projekt dodanie a inštalácia systému ETCS do HKV 361 – 2. etapa“ je druhou etapou – pokračovaním aktuálne realizovaného projektu „Dodanie a inštalácia ETCS do hnacích dráhových vozidiel radu 361“ financovaného z Nástroja na prepájanie Európy (CEF), pri ktorom bude tento systém inštalovaný do 9 rušňov. Oprávnené náklady oboch projektov sú spolu viac ako 11 miliónov. ZSSK na druhú etapu dostane podľa zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku 6,5 milióna eur z OPII. Realizáciou oboch etáp projektu sa zvýši počet vlakov, ktoré budú môcť využívať všetky bezpečnostné aj rýchlostné parametre modernizovaných železničných tratí.

Na tento projekt, ktorý má vďaka podpísanej zmluve zabezpečené financovanie, prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa.

6,5 milióna eur, ktoré máme z eurofondov, použijeme na zvýšenie bezpečnosti vo vlakoch aj na koľajniciach.
Back