Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ministerstvo dopravy SR
  1. Domov
  2. Pre verejnosť
  3. Tlačové správy
  4. Detail

Európska únia smeruje k schváleniu emisnej normy Euro 7

Únia zobrala do úvahy pripomienky Slovenska a siedmich ďalších štátov. Limity pre osobné aj nákladné autá nakoniec nie sú také prísne, ako v pôvodnom návrhu spred roka.

Slovensko spolu s ďalšími siedmimi krajinami, od predstavenia návrhu normy Euro 7 v novembri 2022 upozorňovalo, že obsahuje nerealistické termíny. Spolu s Českom, Maďarskom, Poľskom, Rumunskom, Bulharskom, Talianskom a Francúzskom sme vytvorili tzv. blokačnú menšinu a predsedníctvu, členským štátom a Európskej komisii sme prezentovali naše výhrady.

„Snažili sme sa vyjednať, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť. Ak by automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, navyše len na krátky čas, viedlo by to k výraznému zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov, s čím sme nemohli súhlasiť. Som rád, že sa nám podarilo uspieť s našimi argumentmi a podmienky upraviť,“ povedal minister dopravy SR Pavol Lančarič.

Hlavnou požiadavkou Slovenska bolo realistické nastavenie termínov, kedy sa má ukončiť registrácia vozidiel, ktoré nespĺňajú podmienky normy Euro 7. Tie sú pre výrobcov veľmi dôležité. Spoločne sa podarilo presadiť, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7.

Ďalšou zásadnou zmenou je, že skúšobné podmienky a emisné limity pre ľahké úžitkové vozidlá sa upravili tak, aby vychádzali zo súčasnej normy Euro 6e. Vďaka tomu nebudú musieť automobilky ukončiť výrobu vozidiel v tomto segmente a tiež sa predíde ich výraznému zdraženiu.

Dnešné hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. Už o pár týždňov sa o norme bude rokovať v Európskom parlamente.

„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Pavol Lančarič.

Back