Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ministerstvo dopravy SR
  1. Domov
  2. Pre verejnosť
  3. Tlačové správy
  4. Detail

Vodná cesta po Dunaji bude rýchlejšia a bezpečnejšia

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek a minister životného prostredia László Sólymos dnes poklepali základný kameň projektu modernizácie plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek a minister životného prostredia László Sólymos dnes poklepali základný kameň projektu modernizácie plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo. V Gabčíkove odštartovali aj ďalší projekt pokrstením vytyčovacieho a meracieho plavidla na zabezpečenie plavebnej dráhy po Dunaji. Slávnostného aktu sa zúčastnili aj zástupcovia Európskej komisie a agentúry INEA pretože Európska únia investuje do týchto projektov viac ako 125 miliónov eur z Nástroja na prepojenie Európy (CEF).

Dunaj je naša najdôležitejšia medzinárodná vodná cesta. Preto je našou povinnosťou zabezpečiť na ňom spoľahlivú a bezpečnú prevádzku vodnej dopravy. Som rád, že naše úsilie získať financie na obnovu plavebných komôr ako aj výrobu plavidiel pre zabezpečenie splavnosti bolo úspešné a verím, že projekty dotiahneme do úspešného konca,“ povedal Arpád Érsek,minister dopravy a výstavby.

Projekt "Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo" sa zaoberá najpálčivejším problémom na slovenskom úseku rieky Dunaj. Prostredníctvom tohto projektu bude vykonaná komplexná inovácia a modernizácia oboch plavebných komôr. Časté odstávky oboch plavebných komôr viedli k značným oneskoreniam prepráv v rámci vnútrozemskej vodnej dopravy. Po realizácii projektu bude Vodné dielo Gabčíkovo schopné zabezpečiť požadované parametre plavebnej dráhy, rýchle a zároveň bezpečné preplavenie plavidiel plavebnými komorami. V súčasnosti je čas potrebný na prepravu cez gabčíkovské plavebné komory v priemerne 45 minút. Po realizácii projektu sa tento čas môže skrátiť prinajmenšom o polovicu o približne 20 minút. Projekt má plánované ukončenie v júni 2022.

Projekt FAIRway Danube je realizovaný v spolupráci šiestich krajín: Rakúsko, Slovensko, Maďarsko, Chorvátsko, Bulharsko a Rumunsko, ktorými preteká rieka Dunaj. Ide o prvú fázu projektu “Master plán rehabilitácie a údržby plavebnej dráhy na Dunaji a jeho splavných prítokov”, ktorý bol vytvorený v rámci Stratégie EÚ pre podunajskú oblasť (EUSDR). Výsledkom budú harmonizované značenie plytkých úsekoch, a informácie o vodnej hladine a prognózach hladín vody. Nové meracie technológie optimálne využijú dostupné hĺbky prispôsobením umiestnenia vodnej cesty súčasným podmienkam koryta, čím sa FAIRway Dunaj zameriava na zlepšenie podmienok plavebnej dráhy Dunaja a jeho splavných prítokov. Meranie koryta vodného toku a zber údajov bude vykonávať meracie plavidlo a vytyčovacie plavidlo bude používané na označenie plavebnej dráhy, vrátane rozmiestnenia bójí so zameraním na kritické úseky Dunaja.

Obidva projekty sú financované z prostriedkov Nástroja na prepájanie Európy (CEF).

Back