Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ministerstvo dopravy SR
  1. Domov
  2. Civilné letectvo
  3. Bezpečnosť civilného letectva (Safety)
  4. Sopečná aktivita
  5. Postupy pri zatvorení alebo obmedení časti vzdušné priestoru Slovenskej republiky vo vzťahu ku kontaminácii sopečným popolom

Postupy pri zatvorení alebo obmedení časti vzdušné priestoru Slovenskej republiky vo vzťahu ku kontaminácii sopečným popolom

Na základe § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov môže Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo dopravy“) po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky zakázať alebo obmedziť vykonávanie letov civilných lietadiel v určitej časti vzdušného priestoru Slovenskej republiky po dobu viac ako 3 mesiace.

Na základe § 6 ods. 3 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zákaz alebo obmedzenie vykonávania letov civilných lietadiel v určitej časti vzdušného priestoru Slovenskej republiky nepresahujúci 3 mesiace, je tento zákaz alebo obmedzenie vyhlásené Leteckým úradom Slovenskej republiky (ďalej len „letecký úrad“) po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky.

Na základe predpisov ministerstva dopravy sú udalosti a informácie týkajúce sa účinkov sopečného popola na civilné letectvo hlásené Krízovému štábu ministerstva dopravy. Na základe týchto informácií Krízový štáb ministerstva dopravy analyzuje a vyhodnocuje riziká, navrhuje opatrenia na ich zníženie alebo odstránenie. Zároveň pripravuje návrhy opatrení na riešenie krízovej situácie a ak je potrebné, pripravuje aj podklady pre prijímanie rozhodnutí v Ústrednom krízovom štábe, resp. vo vláde Slovenskej republiky. Navyše vyhodnocuje postupy riešenia príslušnej krízovej situácie a ďalej ich využíva pre svoje činnosti.

Pri vzniku situácie kontaminovania vzdušného priestoru sopečným popolom sa postupuje na základe záverov Rady ministrov dopravy TTE a členov dočasnej rady EUROCONTROL v súvislosti s minuloročnou aktivitou sopky Eyafjallajökull na Islande a prevádzkovými postupmi vo vzťahu k predmetnej možnej situácii vypracovanými:

  1. Centrálnym strediskom usporiadania toku (CFMU);
  2. s odvolaním sa na dokument Medzinárodnej organizácie civilného letectva ICAO EUR DOC 019 Volcanic Ash Contingency Plan – EUR Region
  3. s odvolaním sa na postupy Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky, štátneho podniku (ďalej len „LPS SR, š.p.“) pri implementácií Emergency ATFCM Operational procedure on Volcanic Ash Activity Management a
  4. na základe EASA Safety Information Bulletin - Flight in Airspace with a low contamination of Volcanic Ash (http://ad.easa.europa.eu/ad/2010-17R4).

V prípade obdržania predpovednej mapy vydanej Poradným centrom pre sopečný popol (VAAC) v Londýne, Veľká Británia, prostredníctvom Centrálneho strediska usporiadania toku (CFMU) a správy SIGMET (výstražná informácia, vydaná pracoviskom meteorologickej výstražnej služby, o výskyte alebo predpokladanom výskyte vybraných meteorologických javov, ktoré môžu ovplyvniť bezpečnosť letovej prevádzky) od Slovenského hydrometeorologického ústavu (ďalej len „SHMÚ) LPS SR, š.p. (ak je letová informačná oblasť [ďalej len „FIR“] Bratislava alebo jej časť v priestore predpovedanej kontaminácie, prípadne ak tento dosiahne hranice FIR Bratislava) vykoná nasledovné opatrenia:

  1. Vydá správu NOTAM (oznámenie rozširované prostredníctvom telekomunikácií, ktoré obsahuje informácie o zriadení, stave alebo zmene leteckého zariadenia, služby, postupov alebo nebezpečenstva, ktorých včasná znalosť je dôležitá pre pracovníkov zabezpečujúcich leteckú prevádzku). – špecifikácia kontaminovanej časti FIR Bratislava
  2. Príslušné stanovište riadenia letovej prevádzky (ďalej len „ATC“) vydáva letové povolenia s upozornením, že let bude vykonaný do priestoru s možnou kontamináciou sopečným popolom (pri nižšie hladiny; pre vyššie hladiny sa odporúča letové povolenie nevydávať – zodpovednosť zostáva na prevádzkovateľovi lietadla a pilotovi – musia mať schválené opatrenia a postupy).
  3. V prípade požiadavky pilota o asistenciu, je príslušné stanovište ATC povinné poskytnúť akúkoľvek dostupnú pomoc.
  4. Letecký úrad publikuje NOTAM, v ktorej sa uvedú opatrenia, postupy a obmedzenia v nadväznosti na rozsah kontaminácie (je možné ju vydať vopred tak, ako súbežne sekcia leteckej prevádzky leteckého úradu vopred upozorňuje prevádzkovateľov lietadiel na použitie postupov podľa EASA SIB - Flight in Airspace with a low contamination of Volcanic Ash).
  5. Prevádzkovatelia lietadiel, piloti a riadiaci letovej prevádzky sa riadia materiálmi ICAO EUR DOC 019 Volcanic Ash Contingency Plan – EUR Region a Emergency ATFCM Operational procedure on Volcanic Ash Activity Management

Posledné platné mapy sú:

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1306323708.png

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html