Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ministerstvo dopravy SR
  1. Domov
  2. Štátny dopravný urad
  3. Kontroly vozidiel
  4. Cestné technické kontroly vozidiel
  5. Cestné technické kontroly vozidiel vykonávané v zahraničí

Cestné technické kontroly vozidiel vykonávané v zahraničí

Cestné technické kontroly na základe smernice 2014/47/EÚ (pdf, 105 ) vykonávajú všetky členské štáty Európskej únie. Slovenskí dopravcovia sa tak s cestnou technickou kontrolou môžu stretnúť aj mimo Slovenska. Tu si je potrebné uvedomiť, že v prípade vozidiel so slovenským evidenčným číslom (vozidlá slovenských dopravcov) môžu členské štáty od Slovenska požadovať podľa smernice 2014/47/EÚ prijatie opatrení zo strany Slovenskej republiky voči tomu, kto chyby zapríčinil, teda voči prevádzkovateľovi vozidla. Táto požiadavka zo smernice 2014/47/EÚ bola prebratá aj do zákona č. 106/2018 Z. z., kde je striktne uvedené, že pokiaľ Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (ako kontaktné miesto) obdrží oznámenie a žiadosť od príslušného členského štátu o nebezpečných chybách zistených cestnou technickou kontrolou na vozidle evidovanom na Slovensku, ministerstvo postúpi toto oznámenie príslušnému odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií okresného úradu, ktorý následne rozhodne o vykonaní technickej kontroly mimo ustanovených lehôt. Prevádzkovateľ vozidla je povinný podrobiť vozidlo technickej kontrole v stanici technickej kontroly (STK) na vlastné náklady. V prípade, ak by prevádzkovateľ vozidla v stanovenej lehote nepodrobil vozidlo technickej kontrole mimo ustanovených lehôt, okresný úrad rozhodne o trvalom vyradení vozidla z premávky na pozemných komunikáciách a zároveň uloží prevádzkovateľovi vozidla pokutu za nepodrobenie vozidla technickej kontrole mimo ustanovených lehôt na základe rozhodnutia okresného úradu.

Tu by si všetci slovenskí dopravcovia mali uvedomiť, že pokiaľ budú v rámci Európskej únie prevádzkovať svoje vozidlá v technicky nespôsobilom stave, tak okrem pokuty v príslušnom štáte, môžu očakávať, že v prípade oznámenia z členského štátu im príslušné úrady na Slovensku nariadia vykonať s vozidlom technickú kontrolu mimo ustanovených lehôt, čo pre dopravcu spôsobí ďalšie dodatočné finančné náklady.

Pokiaľ by vozidlo bolo v rámci cestnej technickej kontroly hodnotené ako „veľmi závažné nedostatky okrem iného na úrovni brzdového systému, spojov v riadení, kolies/pneumatík, pruženia alebo podvozku, ktoré by predstavovali také bezprostredné ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky, ktoré vedie k rozhodnutiu o znehybnení vozidla“ je povinnosťou členského štátu zapísať toto porušenie aj do elektronického registra podnikov cestnej dopravyERRU dopravy(Electronic Register of Road Transport Undertakings) ako najzávažnejšie porušenie MSI, čo v konečnom dôsledku môže byť príčinou straty bezúhonnosti dopravcu s následnými sankciami vo forme obmedzení počtu licencií Spoločenstva, alebo pozastavení, či odobratí povolenia na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy. Zápis najzávažnejších porušení vychádza z prílohy V nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá týkajúce sa podmienok, ktoré je potrebné dodržiavať pri výkone povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy.