Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ministerstvo dopravy SR
  1. Domov
  2. Štátny dopravný urad
  3. Kontroly vozidiel
  4. Technické kontroly vozidiel
  5. Neplatná technická kontrola vozidla

Neplatná technická kontrola vozidla

Prevádzkovateľ vozidla je povinný v ustanovených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť

  1. vozidlo technickej kontrole pravidelnej,
  2. motorové vozidlo emisnej kontrole pravidelnej.

Táto povinnosť platí pre všetky vozidlá, ktoré sú v premávke na pozemných komunikáciách (v cestnej premávke), to znamená, že táto povinnosť sa týka všetkých vozidiel, ktoré sú prihlásené do evidencie vozidiel na orgáne Policajného zboru (na dopravnom inšpektoráte) a majú vydanú tabuľku s evidenčným číslom.

Obdobná povinnosť platí aj pre povinné zmluvné poistenie vozidla, pokiaľ je vozidlo prihlásené do evidencie vozidiel na orgáne Policajného zboru (na dopravnom inšpektoráte) a má vydanú tabuľku s evidenčným číslom.

Ľahostajný prístup prevádzkovateľov vozidiel k týmto povinnostiam predstavuje veľké riziko na cestách, lebo v takomto prípade po cestách jazdia vozidlá neprispôsobené podmienkam prevádzky týchto vozidiel v cestnej premávke. Samotní majitelia takýchto vozidiel riskujú pokuty nielen od polície pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (vodič nemá pri sebe ustanovené doklady na vedenie vozidla v cestnej premávke), ale aj od okresného úradu odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií.

Na Slovensku funguje automatizovaný informačný systém technických kontrol a automatizovaný informačný systém emisných kontrol, z ktorých sa prenášajú údaje o technickej a emisnej kontrole do informačného systému evidencie vozidiel (IS EVO) a zaznamenajú sa v karte evidovaného vozidla. Podobne sa do informačného systému evidencie vozidiel (IS EVO) prenášajú aj údaje o povinnom zmluvnom poistení vozidla.

Ak aj nezodpovedného motoristu neodhalí polícia, okresné úrady odbory cestnej dopravy a pozemných komunikácií si vedia v informačnom systéme evidencie vozidiel (IS EVO) skontrolovať vozidlá, ktoré nemajú platnú technickú alebo emisnú kontrolu. V takýchto prípadoch sú okresné úrady odbory cestnej dopravy a pozemných komunikácií povinné konať a prevádzkovateľovi vozidla uložiť pokutu 165,- eur za neplatnú technickú kontrolu a 165,- eur za neplatnú emisnú kontrolu.

Uvedená povinnosť nie je novou povinnosťou a ani výška pokút nie je ničím novým. Uvedené platí od 1.3.2005, kedy to ustanovil zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Ide o povinnosť, ktorú do právneho systému musela Slovenská republika aplikovať zo smernice Európskej únie, podľa ktorej „v každom členskom štáte sa motorové vozidlá registrované v tomto štáte a ich prívesy a návesy podrobia pravidelným kontrolám technického stavu vozidla“ a následne „členské štáty prijmú také opatrenia, aké považujú za nevyhnutné ako dôkaz, že sa vozidlo podrobilo kontrolám technického stavu vozidla“ a tieto opatrenia sú členské štáty povinné oznámiť Európskej komisii.

Ozvali sa prevádzkovatelia vozidiel, ktorí nešli s vozidlom na technickú kontrolu do štyroch rokov od jeho prihlásenia do evidencie a platili pokutu 165,- eur. Považovali to za „nespravodlivé, neetické, výpalnícke“. Taktiež sa stáva, že prevádzkovatelia vozidiel si myslia, že ak jeho vozidlo nejazdí, tak nemusí absolvovať technickú a emisnú kontrolu a nemá prečo znášať sankcie. To je zásadný omyl! Vozidlo sa totiž neposudzuje, podľa toho či jazdí alebo stojí, ale podľa toho, či je prihlásené do evidencie vozidiel a má vydanú tabuľku s evidenčným číslom.

Pokiaľ prevádzkovatelia vozidiel s vozidlami dlhšiu dobu nejazdia, alebo ide o sezónne vozidlá (ktoré sa napr. v zime nepoužívajú), alebo ide o nepojazdné vozidlá vplyvom poruchy či po dopravnej nehode, odporúčame im požiadať na príslušnom orgáne Policajného zboru (dopravnom inšpektoráte) oDočasné vyradenie vozidla. Pri dočasnom vyradení vozidla z evidencie prevádzkovateľ vozidla odovzdá na orgáne Policajného zboru (na dopravnom inšpektoráte) tabuľky s evidenčným číslom spolu s dokladmi od vozidla (osvedčenie o evidencii časť I a časť II) a následne sa povinnosť podrobiť vozidlo technickej a emisnej kontrole na vozidlo nevzťahuje. Zároveň sa za vozidlo dočasne vyradené z evidencie neplatí povinné zmluvné poistenie (poisťovňa za obdobie dočasné vyradenia z evidencie vráti alikvotnú časť peňazí). Dočasné vyradenie vozidla z evidencie na obdobie do jedného roka je na príslušnom orgáne Policajného zboru (dopravnom inšpektoráte) spoplatnené správnym poplatkom (kolok) v hodnote iba 5,- eur. Podrobnosti o dočasnom vyradení vozidla nájdete Dočasné vyradenie vozidla.

Takisto odporúčame motoristickej verejnosti, aby nezabudli na najbližší termín povinnej technickej alebo emisnej kontroly. Motoristická verejnosť môže využiť možnosť prostredníctvom Jednotného informačného systému v cestnej doprave a nastaviť si pripomenutie termínu technickej a emisnej kontroly prostredníctvom notifikačného mailu alebo notifikačnej sms.

Podrobnosti o pokutách za nepodrobenie vozidla technickej kontrole alebo emisnej kontrole nájdete Pokuty za nepodrobenie vozidla technickej kontrole.

Lehoty technických a emisných kontrol sú nasledovné:

Kategória vozidlaPopisTK po prvom prihlásení do evidencieĎalšie TKEK po prvom prihlásení do evidencieĎalšie EK
L3eA1, L4eA1,a L6e so zdvihovým objemom nepresahujúcim 125 cm3motocykle a štvorkolkypo 4 rokochperiodicky každé 4 roky--
Le3A2, L3eA3, L4eA3, L5e, L6e so zdvihovým objemom motora presahujúcim 125 cm3, L7emotocykle, trojkolky a štvorkolkypo 4 rokochperiodicky každé 2 roky--
M1, N1osobné vozidlá a nákladné vozidlá do 3,5 tpo 4 rokochperiodicky každé 2 rokypo 4 rokoch, ak ide o vozidlo so vznetovým motorom alebo so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémomperiodicky každé 2 roky
po 1 roku, ak ide o vozidlo so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémomperiodicky každý rok
M2autobusy do 5 tpo 1 rokuperiodicky každý rokpo 1 rokuperiodicky každý rok
M3autobusy nad 5tpo 1 rokuperiodicky každý rok, po ôsmich rokoch od prvého prihlásenia do evidencie periodicky v polročných lehotáchpo 1 rokuperiodicky každý rok
N2, N3nákladné vozidlá nad 3,5 tpo 1 rokuperiodicky každý rokpo 1 rokuperiodicky každý rok
O1, O2prípojné vozidlá do 3,5 tpo 4 rokochperiodicky každé 2 roky--
O3, O4prípojné vozidlá nad 3,5 tpo 1 rokuperiodicky každý rok--
Tkolesové traktorypo 4 rokochperiodicky každé 2 rokypo 4 rokochperiodicky každé 2 roky
RPrípojné vozidlá za traktorypo 4 rokochperiodicky každé 2 roky--
M, N, Ovozidlá týchto kategórií používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbupo 1 rokuperiodicky každý rokpo 1 roku (platí len pre vozidlá kategórie M a N)periodicky každý rok (platí len pre vozidlo kategórie M a N)
L, M, N a Tvozidlá týchto kategórií používané v autoškole ako výcvikové vozidlápo 1 rokuperiodicky každý rokpo 1 roku (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T)periodicky každý rok (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T)