Štúdia – Jednotný informačný systém v cestnej doprave
Predmet zákazky a cieľ projektu
Predmetom zákazky je zabezpečenie komplexných odborných služieb systémovej a aplikačnej podpory a služieb rozvoja Jednotného informačného systému v cestnej doprave (ďalej aj „JISCD“) na obdobie 48 mesiacov.
Zákazka je rozdelená do troch kategórií služieb:
- Paušálne služby – pravidelná podpora prevádzky systému
- Nadpaušálne služby – služby na vyžiadanie podľa aktuálnych potrieb
- Služby zmien (rozvoja) – vývoj nových funkcionalít a modernizácia systému podľa požiadaviek a projektov rezortu.
Cieľom je zabezpečiť bezproblémovú, modernú a bezpečnú prevádzku JISCD, pričom rozsah podpory a rozvoja reflektuje súčasné technologické potreby a strategické projekty digitalizácie verejnej správy.
2. Výsledky prieskumu trhu a identifikácia predpokladanej hodnoty
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky zrealizovalo dňa 23.05.2025 prieskum trhu na účely stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky, pričom oslovilo štyroch relevantných dodávateľov.
Do 30.05.2025 boli prijaté štyri ponuky. Najnižšia predložená cenová ponuka bola vo výške 17 764 200 € bez DPH na obdobie 48 mesiacov.
3. Zdôvodnenie nárastu rozsahu a hodnoty zákazky
a) Nárast človeko-hodín (ČH)
Oproti pôvodnej zmluve bol identifikovaný nárast služieb v objeme +20 498,67 ČH ročne, t. j. navýšenie odborného výkonu, ktoré je priamo viazané na nové požiadavky, vyššiu úroveň prevádzkového zabezpečenia a nové integračné a rozvojové úlohy. (Podrobne rozpracované v Prílohe č. 1, hárok „Tabuľka č. 2“.)
b) Strategické rozvojové projekty (financované z fondov EÚ)
- Projekt „Lepšie využívanie údajov MD SR“ – Zameraný na rozšírenie JISCD o integráciu údajov o emisnej kontrole (EK) a technickej kontrole (TK) vozidiel do jej digitálneho prostredia, a to prostredníctvom aplikácie eDoklady, čo umožní občanom Slovenskej republiky prístup k platným údajom o vykonaných kontrolách a čím by sa zároveň rozšíril rozsah dostupných informácií o vozidle – nad rámec údajov z Osvedčenia o evidencii časť I. prípadne časť II.EK a TK a ich sprístupnenie občanom prostredníctvom aplikácie eDoklady.
- Projekt „Lepšie e-Gov služby MD SR“ – Komplexná modernizácia JISCD pre správu a evidenciu údajov v sektore cestnej dopravy, ktorý nahradí zastarané riešenia novou škálovateľnou, bezpečnou a plne digitalizovanou platformou. Modernizácia prinesie významné zlepšenia automatizácii procesov, integrácii s ďalšími relevantnými štátnymi systémami a digitalizácii podaní. Predmetný rozvoj sa hlavne zameriava na migráciu dát, redizajn a optimalizácia webu JISCD a mindop.gov.sk v súlade s UX/UI princípmi, optimalizované pre mobilné zariadenia a responzívne rozhornie, ako aj modernizáciu elektronických služieb a formulárov – jednoduchšie, prehľadnejšie a intuívnejšie podávanie žiadostí, podpora elektronického podpisovania (KEP) a integrácia eID.
c) Vyššie nároky na odborný personál a infraštruktúru
Zvýšenie rozsahu odborných činností (analýza, vývoj, údržba, testovanie, podpora, bezpečnostný dohľad) si vyžaduje vyšší počet odborníkov (analytici, architekti, DevOps, bezpečnostní experti). Trhový rast miezd v IT sektore, najmä v oblasti špecializovaných štátnych systémov, má priamy dopad na celkové náklady dodávateľov. Rovnako rastú požiadavky na spoľahlivú, škálovateľnú a bezpečnú IT infraštruktúru, ktorú musí dodávateľ zabezpečovať v súlade s aktuálnymi štandardmi kybernetickej bezpečnosti.
d) Trhové a ekonomické faktory
Z vyššie uvedených skutočností vyplýva, že s plánovaným rozvojom systému JISCD a rozšírením jeho funkcionalít úmerne rastie aj potreba zaistenia širšieho spektra odborných kapacít. Zvýšený rozsah poskytovaných služieb si vyžaduje zapojenie väčšieho počtu IT expertov (napr. systémových architektov, analytikov, vývojárov, testerov, bezpečnostných špecialistov a DevOps inžinierov), ktorí budú v rámci Paušálnych a Nadpaušálnych služieb zabezpečovať prevádzku, dohľad a odbornú podporu systému JISCD.
Tento nárast odborných kapacít má priamy dopad na rast nákladov dodávateľov, najmä v oblasti mzdových výdavkov, pričom je potrebné zohľadniť aj všeobecný rast trhových miezd v IT sektore, ktorý sa premieta do navýšených jednotkových cien človeko-hodín. Dodatočné náklady vznikajú aj v súvislosti so zvýšenými požiadavkami na technologickú infraštruktúru, zabezpečenie vysokej dostupnosti služieb, škálovateľnosť a dodržiavanie aktuálnych štandardov kybernetickej bezpečnosti.
Nárast predpokladanej hodnoty zákazky oproti predchádzajúcemu obdobiu je teda okrem kvantitatívneho nárastu človeko-hodín spôsobený aj kvalitatívnymi faktormi – najmä vyššími nárokmi na úroveň prevádzky a podpory systému, zvyšujúcimi sa očakávaniami na kvalitu výstupov, ako aj požiadavkami súvisiacimi s plánovaným rozvojom systému v rámci projektov digitálnej transformácie štátnej správy. Ďalšími vplyvmi sú inflačný vývoj a zmeny v trhových podmienkach v oblasti poskytovania IT služieb.
Rozsah služieb bol stanovený na základe detailnej analýzy skutočnej prácnosti podľa aktuálne platnej SLA zmluvy, pričom podrobný výpočet a zdôvodnenie sú uvedené v Prílohe č. 1 tejto štúdie.