Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ministerstvo dopravy SR
  1. Domov
  2. Štátny dopravný urad
  3. Info o prevádzkovaní vozidiel
  4. Konverzia motocykla L3e/L4e-A2 a Le3/L4e-A3
 

Konverzia motocykla L3e/L4e-A2 a Le3/L4e-A3

Podľa § 4 ods. 3 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov podrobnejšie definície a členenie vozidiel kategórie L ustanovuje nariadenie Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 168/2013 z 15. januára 2013 o schvaľovaní a dohľade nad trhom dvoj- alebo trojkolesových vozidiel a v platnom znení.

Motocykle kategórie L3e a L4e sa členia na subkategórie, ktoré majú súvis s vodičským oprávnením (skupina vo vodičskom preukaze) potrebným na vedenie daného motocykla. Členenie motocyklov na tieto subkategórie L3e-A1, L3e-A2, L3e-A3, L4e-A1, L4e-A2 a L4e-A3 je podrobnejšie popísané v nasledovnej tabuľke:

Spoločné klasifikačné kritériá vozidiel kategórie L

  1. dĺžka ≤ 4 000 mm alebo ≤ 3 000 mm pre vozidlá L6e-B alebo ≤ 3 700 mm pre vozidlá L7e-C a
  2. šírka ≤ 2 000 mm alebo ≤ 1 000 mm pre vozidlá L1e alebo ≤ 1 500 mm pre vozidlá L6e-B alebo L7e-C a
  3. výška ≤ 2 500 mm a
L3e - Dvojkolesový motocykel
  1. dvojkolesový a s predpísaným pohonom a
  2. maximálna hmotnosť = technicky prípustná hmotnosť podľa údajov výrobcu a
  3. dvojkolesové vozidlo, ktoré nemôže byť klasifikované podľa kategórie L1e
L3e-A1 - Motocykel s nízkym výkonom
  1. objem motora ≤ 125 cm3 a
  2. maximálny trvalý menovitý alebo čistý výkon ≤ 11 kW a
  3. pomer výkon/hmotnosť ≤ 0,1 kW/kg
L3e-A2 - Motocykel so stredným výkonom
  1. maximálny trvalý menovitý alebo čistý výkon ≤ 35 kW a
  2. pomer výkon/hmotnosť ≤ 0,2 kW/kg a
  3. nie je odvodený od vozidla vybaveného motorom, ktorého výkon je viac ako dvojnásobný, a
  4. vozidlo kategórie L3, ktoré nemôže byť klasifikované podľa doplňujúcich subklasifikačných kritérií 7, 8 a 9 pre vozidlo L3e-A1
L3e-A3 - Motocykel s vysokým výkonom
  1. akékoľvek iné vozidlo L3e, ktoré nemôže byť klasifikované podľa klasifikačných kritérií pre vozidlo L3e-A1 alebo L3e-A2
L4e Dvojkolesový motocykel s postranným vozíkom
  1. základné motorové vozidlo spĺňajúce klasifikačné a doplňujúce klasifikačné kritériá pre vozidlá L3e a
  2. základné motorové vozidlo vybavené jedným postranným vozíkom a
  3. maximálne so štyrmi miestami na sedenie vrátane miesta pre vodiča na motocykli s postranným vozíkom a
  4. maximálne s dvoma miestami na sedenie pre cestujúcich v postrannom vozíku a
  5. maximálna hmotnosť = technicky prípustná hmotnosť podľa údajov výrobcu

Skupiny vodičských oprávnení na vedenie motocyklov

Podľa § 75 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 8/2009 Z. z.“) sa na účely udeľovania vodičských oprávnení motorové vozidlá členia na jednotlivé skupiny. Členenie skupín pre motocykle je podrobnejšie popísané v nasledovnej tabuľke:

A1

dvojkolesové motorové vozidlá bez postranného vozíka alebo s postranným vozíkom vybavené motorom s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h, ktorých zdvihový objem valcov motora nepresahuje 125 cm3 a výkon nie je väčší ako 11 kW a pomer výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 0,1 kW/kg

A2

dvojkolesové motorové vozidlá bez postranného vozíka alebo s postranným vozíkom vybavené motorom s výkonom nepresahujúcim 35 kW, s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0,2 kW/kg, ktoré nie sú odvodené od vozidla s viac ako dvojnásobkom ich výkonu

A

dvojkolesové motorové vozidlá bez postranného vozíka alebo s postranným vozíkom vybavené motorom, s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h alebo ktorých zdvihový objem valcov motora je väčší ako 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora

Podľa § 78 ods. 1 zákona č. 8/2009 Z. z. minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je

  1. 16 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A1,
  2. 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A2,
  3. 24 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A.

Na základe vyššie uvedeného vodičské oprávnenie skupiny

  1. A1 oprávňuje viesť motocykle subkategórie L3e-A1,
  2. A2 oprávňuje viesť motocykle subkategórie L3e-A1 a L3e-A2,
  3. A oprávňuje viesť motocykle subkategórie L3e-A1, L3e-A2 a L3e-A3.

Konverzia motocykla

Pre motocykle, ktoré vychádzajú z rovnakého typu a ktoré môžu byť na základe základných konštrukčných parametrov zaradené do rovnakej kategórie L3e alebo L4e, ktoré je možné jednoduchou úpravou (napr. softwarovou úpravou riadiacej jednotky) zaradiť do subkategórie L3e-A2 alebo L3e-A3, alebo do subkategórie L4e-A2 alebo L4e-A3, si môže výrobca vozidla nechať schváliť tzv. konverziu motocykla podľa bodu 4.3 prílohy II delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 44/2014 z 21. novembra 2013 , ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/2013, pokiaľ ide o konštrukciu vozidla a všeobecné požiadavky na schvaľovanie dvoj- alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek v platnom znení.

Uvedené znamená, že pokiaľ je záujemca o motocykel držiteľom skupiny vodičského oprávnenia iba A2, tak mu výrobca motocykla alebo jeho zástupca upraví daný motocykel na subkategóriu L3e-A2 alebo L4e-A2. A následne, ak tento záujemca v budúcnosti bude držiteľom skupiny vodičského oprávnenia A, tak mu výrobca motocykla alebo jeho zástupca upraví daný motocykel na subkategóriu L3e-A3 alebo L4e-A3. Alebo sa motocykel môže predať držiteľovi vodičského oprávnenia skupiny A, ktorý si motocykel prostredníctvom konverzie môže upraviť na subkategóriu L3e-A3 alebo L4e-A3. Alebo môže držiteľ vodičského oprávnenia skupiny A predať motocykel držiteľovi vodičského oprávnenia skupiny A2 a tento si prostredníctvom konverzie môže nechať motocykel upraviť na subkategóriu L3e-A2 alebo L4e-A2. Podmienkou je, že konverziu môže vykonať iba výrobca alebo zástupca výrobcu a po vykonaní konverzie musí vydať doklady o vykonaní konverzie (vyhlásenie výrobcu alebo zástupcu výrobcu o vykonaní konverzie a kópiu typového schválenia konverzie).

Iná technická zmena

Pokiaľ je na evidovanom motocykli vykonaná konverzia, tak podľa § 41 písm. m) vyhlášky č. 131/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti schvaľovania vozidiel v znení neskorších predpisov (ďalej len“ vyhláška č. 131/2018 Z. z.) ide o inú technickú zmenu, ktorú je potrebné premietnuť do dokladov vozidla (osvedčenia o evidencii časti I a osvedčenia o evidencii časti II) a tá sa vykonáva na príslušnom schvaľovacom orgáne (okresnom úrade, odbore cestnej dopravy a pozemných komunikácií).

Návrh na zmenu údajov v osvedčení o evidencii časti II alebo v technickom osvedčení vozidla z dôvodu inej technickej zmeny na vozidle obsahuje

  1. identifikačné údaje navrhovateľa podľa § 157 ods. 3 zákonač. 106/2018 Z. z.,
  2. identifikačné údaje vozidla v rozsahu značka vozidla, obchodný názov vozidla, typ vozidla, variant typu vozidla a verzia variantu typu vozidla, druh vozidla, kategória vozidla, obchodné meno výrobcu vozidla, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla,
  3. originál osvedčenia o evidencii časť I a časť II alebo originál technického osvedčenia vozidla v listinnej podobe; a to aj pri elektronickej komunikácii.
  4. kópiu typového schválenia konverzie podľa bodu 4 prílohy III delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 44/2014,
  5. vyhlásenie výrobcu alebo zástupcu výrobcu o vykonaní konverzie podľa bodu 4.3 prílohy III delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 44/2014,
  6. protokol o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola pravidelná s výsledkom hodnotenia vozidla „spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke“ nie starší ako 15 dní odo dňa jeho vydania po vykonaní konverzie motocykla.