Kód ekologickej inovácie vozidiel kategórie M1 a N1
Ekologické inovácie vozidiel kategórie M1
Podľa článku 12 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 z 23. apríla 2009, ktorým sa stanovujú výkonové emisné normy nových osobných automobilov ako súčasť integrovaného prístupu Spoločenstva na zníženie emisií CO2 z ľahkých úžitkových vozidiel v platnom znení (ďalej len „nariadenie (ES) č. 443/2009“) si môže dodávateľ alebo výrobca požiadať o schválenie opatrenia ako inovačnej technológie alebo balíka inovačných technológií pre vozidlá kategórie M1. Pri schválení vozidla sa zohľadnia úspory emisií CO2, ktoré sa dosiahli využitím inovačných technológií alebo kombináciou inovačných technológií.
Proces schvaľovania a certifikácie inovačných technológií na znižovanie emisií CO2 upravuje vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 725/2011 z 25. júla 2011, ktorým sa ustanovuje proces schvaľovania a certifikácie inovačných technológií na znižovanie emisií CO2 z osobných automobilov podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009. Na základe tohto nariadenia Európska komisia po schválení inovačnej technológie vydáva vykonávacie rozhodnutia, v ktorých zároveň stanovuje kód ekologickej inovácie.
Ekologické inovácie vozidiel kategórie N1
Podľa článku 12 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 510/2011 z 11. mája 2011, ktorým sa stanovujú emisné normy pre nové ľahké úžitkové vozidlá ako súčasť integrovaného prístupu Únie na zníženie emisií CO 2 z ľahkých vozidiel v platnom znení (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 510/2011“) si môže dodávateľ alebo výrobca požiadať o schválenie opatrenia ako inovačnej technológie alebo balíka inovačných technológií pre vozidlá kategórie M1. Pri schválení vozidla sa zohľadnia úspory emisií CO2, ktoré sa dosiahli využitím inovačných technológií alebo kombináciou inovačných technológií.
Proces schvaľovania a certifikácie inovačných technológií na znižovanie emisií CO2 upravuje vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 427/2014 z 25. apríla 2014 , ktorým sa stanovuje postup schvaľovania a certifikácie inovačných technológií na znižovanie emisií CO 2 z ľahkých úžitkových vozidiel podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 510/2011. Na základe tohto nariadenia Európska komisia po schválení inovačnej technológie vydáva vykonávacie rozhodnutia, v ktorých zároveň stanovuje kód ekologickej inovácie.
Ekologické inovácie vozidiel kategórie M1 a N1 po 1.1.2020
Od 1.1.2020 budú nariadenie (ES) č. 443/2009 a nariadenie (EÚ) č. 510/2011 nahradené nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/631 zo 17. apríla 2019, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové osobné vozidlá a nové ľahké úžitkové vozidlá a ktorým sa zrušujú nariadenia (ES) č. 443/2009 a (EÚ) č. 510/2011 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/631“). Toto nariadenie tiež obsahuje v článku 11 ustanovenie o schvaľovaní ekologických inovácií, podľa ktorého sa ekologické inovácie budú schvaľovať aj po 1.1.2020.
Zoznam vykonávacích rozhodnutí Európskej komisie o schválení inovačnej technológie na znižovanie emisií CO2
Kód ekologickej inovácie |
Vykonávacie rozhodnutie Komisie |
Inovačná technológia |
1 |
Používanie svetelných emisných diód („LED diód“) v niektorých svetelných funkciách vozidiel kategórie M1 |
|
2 |
Alternátor Valeo Efficient Generation (EG) |
|
3 |
Systém zapuzdrenia priestoru motora Daimler |
|
4 |
Systém na stabilizovanie stavu nabitia batérie v hybridných vozidlách s využitím navigačných služieb |
|
5 |
Modul stretávacieho svetla s elektroluminiscenčnými (LED) diódami pod názvom „E- Light“ |
|
6 |
Účinný alternátor DENSO |
|
7 |
Solárna strecha na nabíjanie akumulátora Webasto |
|
8 |
Vysokoúčinný alternátor s vysokoúčinnými diódami (HED) |
|
9 |
Vysokoúčinný alternátor so synchrónnym aktívnym usmerňovačom (SAR) |
|
10 |
Efektívne vonkajšie osvetlenie s použitím svetelných diód spoločnosti Daimler AG |
|
11 |
Solárna strecha na nabíjanie akumulátora Asola |
|
12 |
Účinný alternátor MELCO GXi |
|
13 |
Funkcia dobehu vozidla (Porsche AG) |
|
14 |
Účinný alternátor DENSO výkonnostnej triedy od 100 A do 250 A |
|
15 |
Efektívne vonkajšie osvetlenie s použitím svetelných emisných diód |
|
16 |
Motorový generátor MELCO |
|
17 |
Technológia používaná v 12-voltových účinných alternátoroch |
|
18 |
Entalpický zásobník spoločnosti MAHLE Behr GmbH & Co. KG |
|
19 |
zmena: 2020/1168 |
Efektívne vonkajšie osvetlenie vozidla s použitím svetelných emisných diód („LED diód“) |
20 |
Efektívne vonkajšie osvetlenie s použitím svetelných emisných diód („LED diód“)značky Toyota na použitie v hybridných elektrických vozidlách kategórie M1 bez externého nabíjania („vozidlá NOVC-HEV“) |
|
21 |
Fotovoltická strecha na nabíjanie akumulátora |
|
22 |
Funkcia efektívneho generátora 12-voltového štartéra-alternátora i-StARS s remeňovým pohonom |
|
23 |
Funkcia dobehu vozidla pri voľnobežných otáčkach motora (BMW AG) |
|
24/510 |
Alternátor MELCO GXi pre vozidlá kategórie N1 |
|
25 |
Funkcia dobehu vozidla pri voľnobežných otáčkach motora |
|
26/510 |
Vysokoúčinný motor-generátor s napätím 48 V (BRM) v spojení s konvertorom typu DC/DC s napätím 48 V/12 V pre kategóriu vozidiel N1 |
|
27 |
Vysokoúčinný motor-generátor s napätím 48 V (BRM) v spojení s konvertorom typu DC/DC s napätím 48 V/12 V pre kategóriu vozidiel M1 |
|
28 |
Efektívne osvetlenie LED |
|
29 | 2020/174 zmena 2021/488 | Technológia použitá v 12-voltových účinných alternátoroch určených na konverziu mechanickej energie na elektrickú energiu |
30 |
2020/728 | Funkcia efektívneho generátora používaného v 12-voltovom motor-generátore |
31 | 2020/1102 | Technológia použitá v účinných motor-generátoroch s napätím 48 voltov v kombinácii s konvertormi typu DC/DC s napätím 48 voltov/12 voltov |
32 | 2020/1167 zmena 2021/488 | Technológia použitá v účinnom motor-generátore s napätím 48 voltov v kombinácii s konvertorom typu DC/DC s napätím 48 voltov/12 voltov |
33 | 2020/1232 | Funkcia účinného generátora v 12 voltovom motorgenerátore |
34 | 2020/1222 | Používanie efektívnych svetelných emisných diód vo vonkajšom osvetlení vozidla |
35 | 2020/1339 zmena 2020/1714 oprava 2021/136 | Používanie efektívnych elektroluminiscenčných diód vo vonkajšom osvetlení vozidla |
36 | 2020/1806 | Funkcia dobehu vozidla so zapnutým motorom |
37 |
Elektrické osvetlenie LED so zohľadnením používania alternatívnych palív |
Ekologické inovácie vozidiel v osvedčení o zhode COC
U vozidiel vybavené ekologickou inováciou v zmysle článku 12 nariadenia (ES) č. 443/2009 pre vozidlá kategórie M1 alebo v zmysle článku 12 nariadenia (EÚ) č. 510/2011 pre vozidlá kategórie N1 sa kód ekologickej inovácie uvádza podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES z 5. septembra 2007, ktorou sa zriaďuje rámec pre typové schválenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v platnom znení (ďalej len „smernica 2007/46/ES“) v osvedčení o zhode COC v položke 49 bode 3:
3. Vozidlo vybavené ekologickou inováciou, resp. ekologickými inováciami: áno/nie (1) 3.1. Všeobecný kód ekologickej inovácie, resp. ekologických inovácií (p1): … 3.2. Celkové úspory emisií CO2 z ekologickej inovácie, resp. ekologických inovácií (p2) (uveďte pre každé skúšané referenčné palivo osobitne): ….
Vysvetlivky: (p1) Všeobecný kód ekologickej inovácie, resp. ekologických inovácií pozostáva z týchto častí oddelených medzerou:
(Napr. všeobecný kód troch ekologických inovácií schválených chronologicky ako 10, 15 a 16, ktorými je vybavené vozidlo osvedčené nemeckým orgánom typového schválenia, má podobu: „e1 10 15 16“.) (p2) Výsledná úspora emisií CO2 pre každú ekologickú inováciu osobitne. |
Zasielanie údajov o ekologických inováciách vozidiel do evidencie vozidiel
Výrobca alebo zástupca výrobcu pri uvedení nového vozidla do prevádzky v cestnej premávke v Slovenskej republike podľa § 12 ods. 5 písm. b) zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov bezodplatne v elektronickej forme pre každé vozidlo zasiela orgánu Policajného zboru pri vystavovaní osvedčenia o evidencii časť II údaje potrebné na monitorovanie a oznamovanie Európskej komisii podľa
- časti A prílohy II nariadenia (ES) č. 443/2009,
- časti A prílohy II nariadenia (EÚ) č. 510/2011,
- časti A prílohy II a časť A prílohy III nariadenia (EÚ) 2019/631.
Na základe uvedeného pri vystavovaní osvedčenia o evidencii časť II je potrebné do evidencie vozidiel zaslať aj informácie o ekologických inováciách (kód inovačnej technológie alebo skupiny inovačných technológií a zníženie emisií CO2 v dôsledku uvedenej technológie (NEDC a WLTP)).
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky ako správca informačného systému evidencie vozidiel podľa § 113 ods. 12 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov zasiela informácie o evidovaných vozidlách Európskej komisií v súlade s osobitnými predpismi (časť A prílohy II nariadenia (ES) č. 443/2009, časť A prílohy II nariadenia (EÚ) č. 510/2011, časť A prílohy II a časť A prílohy III nariadenia (EÚ) 2019/631).