Skočiť na obsah

Dopredaj vozidiel kategórie L3e, L4e, L5e-A, L7e-A s výnimkou L3e-AxE a L3e-AxT napĺňajúcich požiadavky podľa prílohy IV Nariadenia (EÚ) č. 168/2013 po 31. 12. 2024 (OBD II - etapa B1)

Podľa prílohy IV nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/2013 o schvaľovaní a dohľade nad trhom dvoj- alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 168/2013“) s účinnosťou od 1. 1. 2025 v prípade vozidiel kategórie L3e, L4e, L5e-A, L7e-A s výnimkou L3e-AxE a L3e-AxT sa takéto vozidlá nemôžu uviesť na trh a prihlásiť do evidencie vozidiel alebo uviesť do prevádzky, ak nespĺňajú požiadavky podľa prílohy IV nariadenia (EÚ) 168/2013 (viď. príloha).

Výrobcovia alebo zástupcovia výrobcov, ktorí v čase pred 31. 12. 2024 mali platné typové schválenie EÚ vozidla (platné osvedčenie o zhode COC) a toto schválenie (resp.  osvedčenie o zhode COC) stratilo platnosť 31. 12. 2024, si podľa § 14 ods. 2 a ods. 4 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 106/2018 Z. z.) v nadväznosti na článok 44 nariadenia (EÚ) č. 168/2013 môžu v rámci limitov vozidiel ukončenej série podať návrh na povolenie evidencie, uvedenie na trh alebo uvedenie do prevádzky v premávke na pozemných komunikáciách nových vozidiel zhodných s typom vozidla (ďalej len „povolenie“), ktorého typové schválenie EÚ vozidla už nie je platné.

Možnosť povolenia je obmedzená na obdobie 24 mesiacov pre dokončené vozidlá a na 30 mesiacov pre dokončované vozidlá odo dňa, ku ktorému typové schválenie EÚ vozidla stratilo platnosť.

Povolenie sa môže vydať iba pre vozidlá, ktoré sa nachádzali na území EÚ, na ktoré sa v čase ich výroby vzťahovalo platné typové schválenie EÚ, a ktoré sa neprihlásili do evidencie alebo neuviedli do prevádzky pred skončením jeho platnosti, návrh na povolenie obsahoval dostatočné technické alebo ekonomické odôvodnenie a v čase pred 31. 12. 2024 výrobca bol držiteľom platného (rozšíreného) typového schválenia EÚ vozidla, resp. zástupca výrobcu mal štátnym dopravným úradom vydané rozhodnutie o uznaní (rozšíreného) typového schválenia EÚ vozidla.

Štátny dopravný úrad v súlade s článkom 44 ods. 3 nariadenia (EÚ) č. 168/2013 o návrhu na povolenie rozhodne do troch mesiacov od doručenia návrhu, pričom rozhodne aj o počte jednotiek daného typu vozidla.

Maximálny počet vozidiel jedného typu uvedených do prevádzky v cestnej premávke v Slovenskej republike nesmie prekročiť 10 % všetkých vozidiel daného typu uvedených do prevádzky a prihlásených do evidencie vozidiel v Slovenskej republike počas dvoch predchádzajúcich rokov; ak by 10 % predstavovalo menej ako 100 vozidiel, možno povoliť uvedenie do prevádzky až 100 vozidiel.

Návrh na povolenie sa podáva po 31. 12. 2024  samostatne za každý typ vozidla (typové schválenie vozidla) a  technické požiadavky, ktoré sú pre vozidlo príslušnej kategórie povinne uplatniteľné a ktoré typ vozidla nespĺňa a zároveň musí obsahovať

a)  identifikačné údaje o žiadateľovi – zástupcovi výrobcu alebo výrobcovi v SR, a to ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, adresu trvalého pobytu, obchodné meno, identifikačné číslo, ak bolo pridelené, miesto podnikania a podpis, ak ide o právnickú osobu – podnikateľa, obchodné meno a sídlo, identifikačné číslo (IČO), meno a priezvisko osoby alebo osôb, ktoré sú jeho štatutárnym orgánom, podpis štatutárneho orgánu a odtlačok pečiatky,

b)  značku, obchodný názov, typ, druh a kategóriu vozidla,

c)  identifikácia požiadavky (podľa prílohy), ktorá je pre vozidlo príslušnej kategórie a typu povinne uplatniteľné, ale ktoré už vozidlá s identifikačnými číslami vozidla VIN uvedenými v prílohe žiadosti nespĺňajú,

d)  zoznam identifikačných čísiel vozidla VIN (zoznam priložený aj v súbore xlsx, v jednom stĺpci pod sebou uvedený zoznam VIN, v druhom prislúchajúcom stĺpci pod sebou uvedené písmeno „D“ alebo „N“, podľa toho, či ide o dokončené vozidlá „D“ alebo nedokončené vozidlá „N“);

e)  vyhlásenie, že všetky vozidlá s uvedenými identifikačnými číslami vozidla VIN sa nachádzali na území Európskej únie, boli vyrobené v čase platnosti typového schválenia vozidla, ale neboli doposiaľ sprístupnené na trhu, zaevidované, alebo uvedené do prevádzky,

f)   číslo typového schválenia EÚ vozidla vrátane dvojčísla rozšírenia, pre ktoré sa žiada povolenie a dátum typového schválenia EÚ vozidla, resp. rozšírenia typového schválenia EÚ vozidla (v rámci jednej žiadosti môže byť k jednému základnému číslu typového schválenia EÚ uvedené len jedno rozšírenie),

g)  technické alebo ekonomické odôvodnenie návrhu,

h)  počet vozidiel daného typu, ktoré boli žiadateľom uvedené do prevádzky v cestnej premávke v Slovenskej republike v predchádzajúcich dvoch rokoch (2023 a 2024).

Podľa Položky 69a písm. a) sadzobníka správnych poplatkov, ktorý je prílohou k zákonu č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, sa za povolenie vyberie správny poplatok 25,- eur za každé vozidlo v prípade kategórie L1e, L2e a L6e. V prípade ostatných kategórií sa podľa  položky 69a písm. b) sadzobníka správnych poplatkov, ktorý je prílohou k zákonu č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov za povolenie vyberie správny poplatok 50,- eur za každé vozidlo. Správny poplatok je potrebné uhradiť jedným zo spôsobov zverejnených na internetovej stránke Ministerstva dopravy SR v časti Štátny dopravný úrad – Schvaľovanie vozidiel – upozornenia pre výrobcov a zástupcov výrobcov – Úhrada správnych poplatkov.

Návrh na povolenie (dopredaja vozidiel) je možné podať aj elektronicky prostredníctvom elektronického formulára zverejneného na portáli Jednotného informačného systému v cestnej doprave (JISCD).

Vozidlá, ktorým nebol štátnym dopravným úradom povolený dopredaj vozidiel, sa od  1. 1. 2025 nemôžu prihlásiť do evidencie vozidiel v Slovenskej republiky, pretože typové schválenie EÚ vozidla (resp. osvedčenie o zhode COC) už nie je platné. O tejto skutočnosti sú informovaní aj pracovníci orgánu Policajného zboru, ktorí prihlasujú vozidlá do evidencie vozidiel, pretože ustanovenia nariadenia (EÚ) č. 168/2013 im sú známe. Ak by sa takéto vozidlo aj objavilo v evidencii vozidiel, orgán Policajného zboru, ktorý vozidlo eviduje, vyradí vozidlo z evidencie podľa § 121 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Jednotlivo dovezené vozidlá nové, ktoré ešte neboli prihlásené do evidencie vozidiel a neplnia požiadavky podľa prílohy IV nariadenia (EÚ) č. 168/2013 od 1. 1. 2025 okresný úrad odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií neschváli, a tým pádom orgán Policajného zboru takéto vozidlo neprihlási do evidencie vozidiel.

Pre jednotlivo dovezené vozidlá štátny dopravný úrad nepovolí dopredaj podľa § 14 zákona č. 106/2018 Z. z. a v zmysle článku 44 nariadenia (EÚ) č. 168/2013.

 

Požiadavky a harmonogram uplatňovania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/2013 z 15. januára 2013 o schvaľovaní a dohľade nad trhom dvoj- alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek uvedený v prílohe IV tohto nariadenia:

Bod

Opis

(Sub)-kategória

Posledný dátum evidencie vyhovujúceho vozidla

Identifikácia požiadavky

1.8.4

OBD etapa II, funkčné požiadavky s výnimkou monitorovania katalyzátora

L3e, L4e, L5e-A, L7e-A (s výnimkou L3e-AxE a L3e-AxT)

31.12.2024

OBD II

Etapa B1

OBD etapa II, postupy environmentálnej skúšky (skúška typu VIII)

 

OBD etapa II, prahy environmentálnej skúšky, príloha VI (B1)

 

1.8.5

OBD etapy I, funkčné požiadavky vrátane akéhokoľvek prevádzkového režimu, v ktorom sa výrazne zníži krútiaci moment motora

L3e, L4e, L5e-A, L7e-A (s výnimkou L3e-AxE a L3e-AxT)

V súčasnosti bez obmedzenia

OBD II

Etapa B2

 

OBD etapy I, postup environmentálnej skúšky (skúška typu VIII)

 

OBD etapy I, prahy environmentálnej skúšky, príloha VI (B2)